The Rise of Shakespearean cultural capital: Early configurations and appropriations of Shakespeare - CNRS - Centre national de la recherche scientifique Accéder directement au contenu
Chapitre D'ouvrage Année : 2023

The Rise of Shakespearean cultural capital: Early configurations and appropriations of Shakespeare

L'essor du capital culturel shakespearien : La première réception et appropriation de Shakespeare

Résumé

This chapter will first discuss Shakespeare’s presence in part of the culture around us and then turn to the past in order to understand the journey that has led the Stratford-born dramatist and poet to become the quintessential figure of the author that he is now. After examining some postmodern theoretical views of Shakespeare, as well as the current circulation and merchandising of Shakespeare’s representations on the Internet and in mainstream culture, the chapter will demonstrate how such trends find their roots partly in the early configuration of his works in print (especially in the seventeenth century) and in their reception by early readers. Some of the preliminaries of Shakespeare’s works will be examined (particularly the now-iconic Droeshout portrait of Shakespeare), as well as the traces and inscriptions left by readers in those books. Indeed, the end of the chapter will focus on actual or ‘empirical’ readers and their intensive work of appropriation, to explain how Shakespeare first began to gain such cultural capital as a literary author. His paradoxical position in postmodern culture as an author both revered and parodied can be enlightened by the analysis of the complex early modern construction of Shakespeare as a literary figure and the material configuration of his early works.
Ce chapitre abordera tout d'abord la présence de Shakespeare dans une partie de la culture qui nous entoure, puis se tournera vers le passé afin de comprendre le parcours qui a conduit le dramaturge et poète né à Stratford-sur-Avon à devenir la figure par excellence de l'auteur qu'il est aujourd'hui. Après avoir examiné certaines théoriques postmodernes sur Shakespeare, ainsi que la circulation et la commercialisation actuelles des représentations de Shakespeare sur Internet et dans la culture dominante, le chapitre montrera comment ces tendances trouvent leurs racines en partie dans la présentation matérielle initiale de ses œuvres imprimées (en particulier au XVIIe siècle) et dans leur réception par les premiers lecteurs. Certains des paratextes préliminaires des œuvres de Shakespeare seront examinés (en particulier le portrait de Shakespeare par Droeshout, devenu iconique), ainsi que les traces et les inscriptions laissées par les lecteurs dans ces livres. En effet, la fin du chapitre se concentrera sur les lecteurs réels ou "empiriques" et leur travail intense d'appropriation, afin de montrer comment Shakespeare a commencé à acquérir un tel capital culturel en tant qu'auteur littéraire. Sa position paradoxale dans la culture postmoderne en tant qu'auteur à la fois vénéré et parodié peut être éclairée par l'analyse de la construction complexe de Shakespeare en tant que figure littéraire au début de l'ère moderne et par la présentation matérielle de ses premières œuvres.
Fichier principal
Vignette du fichier
02 Mayer._revised version_HAL.pdf (193.82 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Licence : CC BY ND - Paternité - Pas de modifications

Dates et versions

hal-03504571 , version 1 (25-09-2022)
hal-03504571 , version 2 (15-12-2022)
hal-03504571 , version 3 (08-01-2024)

Licence

Paternité - Pas de modifications

Identifiants

  • HAL Id : hal-03504571 , version 2

Citer

Jean-Christophe Mayer. The Rise of Shakespearean cultural capital: Early configurations and appropriations of Shakespeare. Martin Procházka. From Shakespeare to Autofiction: Approaches to Authorship After Barthes and Foucault, UCL Press, In press. ⟨hal-03504571v2⟩
44 Consultations
64 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More