The love of love in Augustine
L'amour de l'amour chez Augustin
Résumé
Augustine offers a meditation on love which is original and decisive for the history of thought, as well as for ethics, owing to the fact that he thinks love by contemplating the mystery of the divine Trinitarian life. Indeed, if Eros in Plato is, as a daimon, a metaxu which is entirely held towards the Beauty that it desires to contemplate, and to which it aspires to be united, in return the Augustinian dilectio is the essence itself of God. Love is no longer the only movement of the soul towards the eternal Idea, but the superabundant life of God himself, as the communion of three persons, and it is thus the life of the soul in God. Love becomes a love of Love: to love, this is to love Love itself, according to a variety of forms, from the most poor to the most rich.
Augustin offre une méditation sur l’amour qui est originale et décisive pour l’histoire de la pensée autant que pour l’éthique, du fait qu’il pense l’amour en contemplant le mystère de la vie divine trinitaire. En effet, si Erôs chez Platon est, en tant que daimon, un metaxu qui est tout entier tendu vers le Beau qu’il désire contempler et auquel il aspire à s’unir, en revanche la dilectio augustinienne est l’essence même de Dieu. L’amour n’est plus alors le seul mouvement de l’âme vers l’Idée éternelle, mais la vie surabondante de Dieu lui-même, en tant que communion des trois Personnes, et c’est alors la vie de l’âme en Dieu. L’amour devient un amour de l’Amour : aimer, c’est aimer l’Amour lui-même, selon une variété de formes, depuis la plus pauvre jusqu’à la plus riche.
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