Framing Performance and 'Fusion'. How Music Venues' Materiality and Intermediaries Shape Music Scenes - Laboratoire de sciences sociales Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue American Journal of Cultural Sociology Année : 2022

Framing Performance and 'Fusion'. How Music Venues' Materiality and Intermediaries Shape Music Scenes

Cadrer la performance et la 'fusion'. Le rôle de la matérialité des salles de musique et de leurs intermédiaires dans la structure des scènes musicales

Résumé

How do performances contribute to meaning-making processes in cultural fields? This paper focuses on the spaces where performances happen and how music is framed and staged by intermediaries. I engage critically with cultural pragmatics from a Bourdieusian perspective to argue that performance contexts are central to the structure of music scenes, and that fusion may be understood as a moment when the “rules of the game” (Bourdieu, 1993) of a cultural field are enacted, perpetuated, or contested. This points to the role that cultural intermediaries play in shaping performances, interpreting systems of collective representation, and achieving fusion. Drawing on a Multiple Correspondance Analysis (MCA), I analyze how the Parisian music scene is organized and structured by a pure/impure binary linking specific music genres to performance contexts. I also examine how cultural intermediaries in Paris work within this frame, playing with performance “rules” to shape audiences’ understandings and experiences of music in particular venues. Drawing on ethnographic observations conducted in two major venues, I show how bookers attempt to transform the “rules of the game” and position their venues as part of the avant-garde by mixing “pure” and “impure” elements of performance during the events.
De quelle façon les performances contribuent à la production collective de valeurs et de sens dans les domaines culturels ? Cet article se concentre sur les lieux qui accueillent les événements musicaux et sur l'encadrement et la mise-en-scène de la musique par les intermédiaires culturels. J'engage un dialogue critique avec l'approche des « cultural pragmatics » dans une perspective bourdieusienne, pour examiner la centralité des conditions de production de la performance dans la structure des scènes musicales, la « fusion » des performances (Alexander, 2004) renvoyant à un moment où les « règles du jeu » des champs culturels (Bourdieu, 1993) sont perpétuées, renforcées ou contestées. Cela met en évidence le rôle des intermédiaires culturels dans cette production des performances, à travers l'interprétation des systèmes de représentation collective. A partir d'une analyse des correspondances multiples (ACM), j'examine d'abord l'organisation et la structure de la scène musicale parisienne à travers l'opposition pur/impur, qui relie des genres musicaux spécifiques à des contextes de performance. Ensuite, j'étudie les pratiques des intermédiaires culturels à Paris dans ce cadre, en pointant le jeu avec les « règles » de la performance, qui vise à cadrer l'expérience musicale des publics. En m'appuyant l'observation ethnographique d'événements dans deux lieux centraux, je montre comment les programmateurs et programmatrices tentent de transformer les « règles du jeu » afin de positionner leurs lieux à l'avant-garde par le mélange d'éléments de mise en scène « purs » et « impurs » dans la performance.
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hal-03833725 , version 1 (28-10-2022)

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Citer

Myrtille Picaud. Framing Performance and 'Fusion'. How Music Venues' Materiality and Intermediaries Shape Music Scenes. American Journal of Cultural Sociology, 2022, 10 (2), pp.285-315. ⟨10.1057/s41290-022-00151-8⟩. ⟨hal-03833725⟩
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