On the role played by turbulence closures for the vortex-vortex interactions of an aircraft - Laboratoire de recherche en Hydrodynamique, Énergétique et Environnement Atmosphérique Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2022

On the role played by turbulence closures for the vortex-vortex interactions of an aircraft

Résumé

In the present work, numerical simulations of the flow around an aircraft at several angles of attack and with a moderate drift angle are performed with the ISIS-CFD flow solver which is an incompressible unsteady Reynolds-averaged Navier-Stokes method. The turbulence modelling is performed using the linear isotropic k-$\omega$ SST model and the hybrid RANS/LES DDES-SST model. For every turbulence closure, the anisotropic adaptive grid refinement functionality is used. Aerodynamic coefficients as well as flow field data are compared with experimental measurements. The main conclusion is that the numerical simulations with the DDES-SST model are in better agreement with the experimental data than the simulations with the k-$\omega$ SST.
Dans cette étude, des simulations numériques d'écoulement autour d'un avion avec plus ieurs angles d'attaque et avec un angle de dérapage modéré sont effectuées avec le code ISIS-CFD qui utilise les équations de Navier-Stokes moyennées instationnaire pour un fluide incompressible. La modélisation de la turbulence est réalisée à l'aide du modèle isotrope linéaire k-ω SST et du modèle hybride RANS/LEs DDES-SST. Pour chaque fermeture de la turbulence, la fonctionnalité du raffinement de maillage adaptatif et anisotrope est utilisée. Les coefficients aérodynamiques ainsi que des données de champ d'écoulement sont comparées aux mesures expérimentales. La principale conclusion est que les simulations numériques avec le modèle DDES-SST sont en meilleur accord avec les mesures expérimentales que les simulations avec le modèle k-ω SST.
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Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-03777126 , version 1 (14-09-2022)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03777126 , version 1

Citer

E Guilmineau, M Visonneau. On the role played by turbulence closures for the vortex-vortex interactions of an aircraft. Congrès Français de Mécanique, Aug 2022, Nantes, France. ⟨hal-03777126⟩
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